Järvi-Suomen taivaalla voi jo nyt nähdä dronelennokkeja kiitämässä sähköverkon vikoja etsimässä tai kunnossapidon tehtävissä. Evision on Suomen ensimmäinen BVLOS-luvan saanut sähköalan toimija, joka voi harjoittaa lentotoimintaa ilman näköyhteyttä lennätettävään laitteeseen. Lupa mahdollisti miehittämättömien lentojen tekemisen suuremmille alueille kerralla kuin koskaan ennen.
Olemme Suomen ensimmäinen sähköverkkoalan toimija, jolle on myönnetty Specific-luokan BVLOS-lupa (Beyond Visual Line Of Sight), ja täyttäen vuodenvaihteessa voimaan tulleen uuden EU-ilmailulain vaatimukset. Lupa mahdollistaa lennokkien käytön ilman näköyhteyttä. Aikaisemmin dronejen käyttömatkoille on asettanut rajoitukset lain vaatimus näköyhteydestä lennätettävään laitteeseen. Vuoden vaihteessa tullut lakimuutos muutti kuitenkin tilanteen. Evisionin tiimi on seurannut lakimuutoksen edistymistä jo pitkään, ja pääsimme heti muutoksen vahvistuessa hakemaan lupaa. Nyt meidän on mahdollista alkaa täysipainoisesti harjoittaa liiketoimintaa, jota on valmisteltu pitkään ja hartaasti.
”Evision tarjoaa kuvantamisen ja analytiikan palveluita infrastruktuurialan toimijoille. Droneilla on siinä merkittävä rooli, sillä ne ovat meillä valikoituneet päätyökaluksi kuvantamistyössä niiden päästöttömyyden, turvallisuuden ja ketteryyden vuoksi. Aiemmin dronejen lennätys ilman näköyhteyttä vaati erillisen maksullisen luvan hakemista tietylle alueelle tapauskohtaisesti rajatulle aikavälille. BVLOS-lupa antaa meille vapauden lentää taajamien ulkopuolella, missä linjatkin etupäässä ovat. Nyt lentomatkoja eivät rajoita enää kuin fysiikan lait”, naurahtaa Evisionin operatiivinen johtaja Jussi Partanen.
Evisionin liiketoiminnan palapeli koossa
Evision on valmistautunut luvan saamiseen etukäteen myös kouluttamalla lentäjät valmiiksi. Yhtiön käsinä kentällä toimii 12 lentäjää eri puolilta Järvi-Suomea. BVLOS-lentäminen vaatii myös lentäjältään siihen erillisen, lain edellyttämän Specific-luokan vaatimukset täyttävän koulutuksen, joka heiltä jokaiselta jo löytyy.
Analytiikan puolelta Evisionilla on valmistunut algoritmi, joka havaitsee johtokaduilta kerätystä LiDAR-aineistosta linjoille kaatuneet puut pimeälläkin. Algoritmi on osa vianpaikannuksen prosessia, jossa myrskyn jälkeen lennätettävät dronet keräävät LiDAR-aineistoa, josta algoritmi kerää vikapaikat, jotka lopulta syötetään viankorjauksesta vastaavan urakoitsijan työjonoon. LiDAR-menetelmä on kehitetty erityisesti yöaikaa ajatellen, jolloin vikojenpaikannus on hidasta ja vaikeaa.
Evisionin käytössä on useita keskiraskaita neliroottorisia droneja, sekä yksi kiinteäsiipinen pitkän matkan lennokki. Dronet on varustettu erilaisilla kuvantamismenetelmillä, kuten lämpökameroilla ja LiDAR-keilaimilla.
PS. Evisionin porukka matkaa ensi viikolla teknologiamessuille! Olemme läsnä 3.-5.5. messuilla osastolla 7k118. Tule tutustumaan palveluihimme, ihmettelemään komeita dronelennokkeja tai muuten vain jutustelemaan. Nähdään siellä!